Monday, July 6, 2015

Akibat kilang tutup pekerja hilang punca pendapatan dan pekerjaan


Ada satu kilang kat Shah Alam yang produk utamanya video cam terpaksa ditutup dan operasinya berpindah ke thailand untuk menjimatkan kos operasi. Ramai jugak la yang kehilangan punca pendapatan dan pekerjaan. 


Ada yang dah kerja kat kilang tu berpuluh-puluh tahun. 





Proses pemberhentian pekerja yang aku tau dibuat secara berperingkat-peringkat. Start dengan production level membawak ke peringkat atas. 


Ye la... bila dah tak ada permintaan, whats the point nak produce new item kan. Dah tentu la yang terawal akan dilepaskan ialah yang kerja kat bahagian production. 


 




Untuk yang kerjanya kat bahagian ofis, diorang ni pun masih belum tentu selamat lagi. Masih lagi menunggu masa dan keputusan, sama ada akan ikut company pi Thailand, atau akan berenti jugak tak lama lagi. 


Tapi kan, disebabkan ada banyak kerja-kerja admin nak kena buat, jadi kenalah tunggu dulu sampai la kilang 100% tutup operasinya. 





So untuk sementara ni memang boleh nampak ada ramai lagi pekerja keluar masuk kilang tu dan bahagian ofis pun masih ada orang lagi. 


Ada la tu nak settlekan mana-mana yang patut tu. 




Aku dengar ramai jugak yang nak ambik peluang ni untuk mulakan bisnes sendiri. Ramai sebenarnya yang nak buat bisnes sendiri, tapi sebab ada komitmen kerja, sampai sekarang masih tak mula. 


Alang-alang dah kena berhenti kerja, dan ada dapat pampasan pulak tu... baik teruskan je dengan niat nak bisnes sendiri tu. Lagipun, dalam masa terdekat ni sebenarnya susah jugak nak dapat kerja yang baru. 


Baca: Contoh pelan bisnes sendiri


  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...